Tytuł: RC Płock :: Dobranie mocy silnilnika
Dodane przez lesiu7 dnia 20.11.2014 08:36
#1
Witam - czy mógłbym Was prosić o jakieś proporcje co do dobrania silnika elektrycznego do masy modelu?, a może nawet i przy wyborze śmigła trzeba się czymś kierować?
No i w sklepach modelarskich jest spory wybór silników , czy możecie podpowiedzieć jakiś sprawdzony model/firmę
Mam zamiar zbudować jakiś idiotoodporny motoszybowiec o rozpiętości 1 m i waga pewnie z 500 g. Śmigło oraz skrzydło mam zamiar mocować na gumkę.
Edytowane przez lesiu7 dnia 20.11.2014 08:45
Dodane przez robloz dnia 20.11.2014 11:03
#2
Przy doborze silnika kieruj się zasadą:
W (moc silnika) =(g) waga modelu
1W=3g akrobacyjny3D
1W=5g akrobacyjny
1W=7,5g trenerek górnopłat
1W=10g motoszybowiec
Do każdego silnika w opisie jest podane jakie śmigło zastosować.
Jeśli jeszcze nie wiesz co zbudować, to zerknij na to
http://www.motyla...o002a.html
Dodane przez lopez 16 dnia 20.11.2014 11:19
#3
Z silników najczęsciej używane to wszelkiego rodzaju turnigy, dualsky i tower pro
Polecam zerknąć też na tą konstrukcję
http://www.motyla...o003a.html
Dodane przez lesiu7 dnia 20.11.2014 11:32
#4
Dzięki bardzo już mi jaśniej... model jeszcze wybieram - Toto 3 na pewno kiedyś zbuduję ale na razie chyba zrobię kadłub z rury pcv fi 32 bo jest dość sztywna i lekka. A skrzydło wykonam raczej tak :
http://www.youtub..._RzXO5u3M0
Może nie zniechęci mnie to po pierwszych upadkach.
Edytowane przez lesiu7 dnia 20.11.2014 12:28
Dodane przez SlavikS dnia 20.11.2014 12:54
#5
Dawid,
Jeżeli nie miałeś nigdy nic wspólnego z modelarstwem lotniczym to budowanie modelu od podstaw zwłaszcza wg własnego pomysłu i projektu nie jest najszczęśliwszym posunięciem. Powiem więcej - z przekonaniem graniczącym z pewnością twierdzę, że skończy się to katastrofą i finalnym zniechęceniem do tego sportu. Jest sporo gotowych i sprawdzonych konstrukcji z pianki EPP polecanych na początek do nauki latania i zorientowania się o co w tej całej zabawie chodzi - w zależnościach między masą modelu, powierzchniami nośnymi, obciążeniem mocy napędu. etc. Np. rura PCV wcale nie jest lekka - z naszego punktu widzenia oczywiście.
Do rozpoczęcia sezonu jeszcze daleko, więc porozglądaj się po ofertach sprzedażowych na naszym forum bądź serwisach aukcyjnych - na pewno trafisz na dobrą ofertę potrzebnego na początek kompletu (model, nadajnik, pakiety + odpowiednie wyposażenie).
Dodane przez lesiu7 dnia 20.11.2014 13:03
#6
Dzięki za pomoc na pewno w niejednej rzeczy mi jeszcze podpowiecie.
Dodane przez lesiu7 dnia 15.12.2014 14:51
#7
Siema ponownie.
Powoli sklejam sobie zefirka i nie chcę zakładać kolejnego post-a z pytaniami więc jeśli pozwolicie będę pytać w tym. A więc :
Mam serwa i aparaturę od tego modelu :
http://rc.susco.p...4-ghz.html
No i krzem mam na 35.0 coś-tam MHz ale wyczytałem gdzieś że ta częstotliwość jest podatna na zakłócenia. No i z kolei spalony jest odbiornik i był z heli - więc i tak muszę kupić nowy z nowym krzemem więc jest okazja aby kupić już lepszy ale brak mi wiedzy i doświadczenia i dlatego proszę was o pomoc w doborze. P.s. czy te serwa dadzą radę w zefirku albo TOTO 0 No i wątpię że te moje serwa są cyfrowe.
Dodane przez SlavikS dnia 15.12.2014 15:38
#8
Stwierdzenie, że sklejasz zefirka niewiele mówi - przynajmniej mi. Wobec tego ciężko się będzie odnieść czy te serwa wytrzymają , czy nie. Nota bene specyfikacja Lamy mówi, że serwomechanizmy są cyfrowe 7.5 g. Trzeba by spojrzeć na charakterystykę tych serw - może jakiś symbol dla ułatwienia? Zresztą nawet gdyby nie były cyfrowe nie miałoby to najmniejszego znaczenia w zastosowaniu ich do motoszybowca.
Druga sprawa - odbiornik. Nie ma znaczenia, że był w heli czy w samolocie - nie ma między nimi różnicy. Jak masz nadajnik na 35 MHz to kupujesz dowolny odbiornik na 35MHz - oferta w sklepach internetowych + odpowiedni kwarc na kanał, który masz w nadajniku lub przekładasz kwarc z tego odbiornika, który masz. Skąd wiesz, że masz spalony odbiornik? Może to kwarc? Kwarce są delikatne i może od kreta modelu się uszkodził? Osobiście bardziej stawiałbym na uszkodzony kwarc niż na uszkodzenie elektroniki odbiornika. Przed kupnem bym to sprawdził.
Na tym sprzęcie uniezależnić się od zakłóceń będzie bardzo ciężko.
Dodane przez lesiu7 dnia 15.12.2014 18:45
#9
No to wiem że odbiornik się przepalił bo niektóre rzeczy na nim nalutowane spuchły i zczernialy.
A na serwie jest napis Digital Servo Esky i nic więcej.
No i zefirek będzie miał 1 m rozpiętości.
Dodane przez lesiu7 dnia 15.12.2014 19:33
#10
Proszę fotkę. Jak coś to reszta części do sprzedania.

Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 12:34
#11
Zastosowałem się do waszych rad i oto : Zefirek
I rozpoczęte prace nad TOTO 0 :

Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 13:24
#12
No i muszę wyprostować ster wys. bo od leżenia na szafie się wykrzywił.
Dodane przez lopez 16 dnia 21.01.2015 15:23
#13
A to stery masz z samego depronu? czy są wzmocnione balsą jak w toto
Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 16:11
#14
Nie w zefirku było bez balsy. Ale nawet po oklejeniu taśmą i zrobieniu zawiasu z taśmy był płaściutki - odkształcił mi się bo nie mam gdzie go trzymać ( mam małe dziecko (chłopaka) i wszystko pcham na szafę ) Naprostuje to jakoś.
Ale ogólnie porównując te 2 kadłuby toto 0 jest łatwiej wykonać prosto. (waruki mam jakie mam : na strychu zimno to modele sklejam w domu wieczorami na podłodze) Gdybym to robił w warsztacie było by trochę inaczej. Na razie miałem problem z silnikiem bo się przepalił ( dopiero po tym zauważyłem, że sprzedawca z hobbywawa zapakował zły silnik to paczki - zamiast 9-11V dał mi 7-9 V. No ale to moja wina przecierz jak byk na silniku napisane .... ) No i radocha z pierwszego odpalenia była.
Edytowane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 16:17
Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 16:44
#15
No i jeszcze mam pytanko techniczne - Gdybym kiedyś chciał zrobić ogon V tail ale zeby działał tylko jako ster wysokości, to da rade to zrobić na aparaturze 35 mhz ( bez tych mixerów itd)
I jak to rozwiązać dać- jedno serwo na ogon czy na każdą część po jednym serwie. Ma ktoś takie rozwiązanie ? Może jakieś fotki ?
Edytowane przez lesiu7 dnia 26.01.2015 16:34
Dodane przez robloz dnia 21.01.2015 18:24
#16
Ja zawsze stosowałem jedno serwo i albo były dwa bowdeny (po jednym na ster) lub jeden bowden a na końcu zalutowane coś w rodzaju widełek. Tak robiłem gdy serwa są z przodu kadłuba, gdy serwo jest na ogonie dajesz dwa popychacze z orczyka (oczywiście z jednej strony) do sterów i gotowe.
Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 20:33
#17
Dostałem od znajomego w prezencie odbiornik Guanli 35 mhz 6-cio kanałowy i odzielny kanał na baterię. Czy wie ktoś po której stronie ma plus ?? I czy mogę go przepalić jak podłacze odwrotnie baterię, czy się nic nie stanie ??
Edytowane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 20:34
Dodane przez Piotrek B dnia 21.01.2015 21:34
#18
lesiu7 napisał/a:
Dostałem od znajomego w prezencie odbiornik Guanli 35 mhz 6-cio kanałowy i odzielny kanał na baterię. Czy wie ktoś po której stronie ma plus ?? I czy mogę go przepalić jak podłacze odwrotnie baterię, czy się nic nie stanie ??
Plus jest raczej zawsze na środku:) Jak zamienisz sygnałowy z minusem to się nic nie stanie. Ale minus jest na 99% na zewnątrz.
Edytowane przez Piotrek B dnia 21.01.2015 21:35
Dodane przez lesiu7 dnia 21.01.2015 21:45
#19
hmm zadziałało ale coś jest nie tak- bo jak tylko podłączam zasilanie pod regulator to serwa wychylają się same do skrajnych pozycji i aparatutą nic nie mogę zrobić. Może mam kwarc walnięty ??
Edytowane przez lesiu7 dnia 26.01.2015 16:32
Dodane przez lesiu7 dnia 30.01.2015 15:55
#20
Pytanie techniczne jak już zaliczy się kreta i da się dalej latać to czy wyciągacie jakoś błoto i śnieg z silnika, czy jakoś się go rozkręca i szczoteczką czyści, czy raczej mu nie szkodzi ?? :D
Edytowane przez lesiu7 dnia 30.01.2015 15:56
Dodane przez lesiu7 dnia 01.02.2015 22:09
#21
Może i nie ma czym ale się pochwalę :
https://www.youtu...rndCSiaaaA
Nie wytrzymałem i mimo śniegu spróbowałem :)
Czuję się jak małe szczęśliwe dziecko ;)
Chyba było ze 30 s. :D
Edytowane przez lesiu7 dnia 01.02.2015 22:12
Dodane przez Piotrek B dnia 01.02.2015 22:15
#22
Szkoda, że ten model nie ma wzniosu, może by pomógł na początku. Bardzo się zniszczył? Trochę kleju i na pole;)
Dodane przez robloz dnia 02.02.2015 07:32
#23
Popieram Piotrka, ze 3st. wzniosu i mniejsze wychylenia lotek.
Dodane przez lesiu7 dnia 02.02.2015 08:18
#24
Nie model jest w porządku i nie wymagał dużo kleju. Krecik to tylko moja wina bo : chciałem już nim polatać koniecznie i mimo tego, że wiał wiatr to go chciałem ulotnić, czekałem na chwilę bez wiatru do wieczora i niestety wiatr był ale już bez porywów. Wszystko działo się szybciej niż na symulatorze:D i myślałem że sobie poradzę ale pierwszy zakręt pod wiatr zweryfikował moje umiejętności. Ale bardziej mnie to zachęciło niż zniechęciło.
Czekam na lepszą pogodę.
Edytowane przez lesiu7 dnia 02.02.2015 08:18
Dodane przez lesiu7 dnia 14.02.2015 08:01
#25
I jest następna skorupa. Toto 0

Dodane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 09:30
#26
No udało się chwilkę polatać, mimo wiatru;)
https://www.youtu...y8f7Zakh3A
Edytowane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 09:30
Dodane przez robloz dnia 22.02.2015 10:25
#27
Wszystko ok, ale latanie między liniami wysokiego nap. to proszenie się o kłopoty. ;)
Dodane przez grkaminski dnia 22.02.2015 11:09
#28
Zdecydowanie zmniejsz wychylenia sterów i lotek - przełóż popychacze na serwach bliżej środka. Model będzie spokojniejszy. Powodzenia w nauce pilotażu!!!
Dodane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 11:10
#29
Niby to wiem ale tłumaczę sobie że szybciej nauczę się latać między przeszkodami :-) ( nie już wiem nigdy więcej nie będę) A tak w ogóle to gratuluję autorowi projektu takiego modelu Zefirek sam wracał do poziomu chociaż wiatr nim majtał. No i wyszedł cięższy niż w planach i jest to mój pierwszy model, a mimo to lata.
Edytowane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 14:33
Dodane przez lopez 16 dnia 22.02.2015 11:11
#30
Fajne uczucie jak coś zbudujesz i na dodatek jeszcze lata nie?
Dodane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 14:27
#31
Bardzo fajne uczucie. Teraz muszę zabrać się za coś ambitniejszego, to znaczy o okrągłych kształtach, bardzo podoba mi się Vought F4U Corsair ale ta linia sjrzydeł ... nie wiem jak to zrobię. Może za rok.... Na początku poszukam jakiegoś łatwiejszego dolnopłata żeby sprawdzić jaka jest różnica w pilotarzu.
p.s. No i dziś też udało mi się polatać - nie było wiatru i polatałem znowu 10 min. Muszę kupić drugi pakiet bo głupio tak z jednym na pole jeździć.
Edytowane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 14:33
Dodane przez robloz dnia 22.02.2015 18:08
#32
Na początku poszukam jakiegoś łatwiejszego dolnopłata żeby sprawdzić jaka jest różnica w pilotarzu.
Zerknij tutaj
http://www.outerz...asp?page=3,
a tam setki planów od prostych do makiet.
Edytowane przez robloz dnia 22.02.2015 18:10
Dodane przez lesiu7 dnia 22.02.2015 18:47
#33
Ta strona to raj dla modelarzy.
Dodane przez lesiu7 dnia 26.02.2015 15:25
#35
Jakiś czas temu użytkownik Thomas budował samolocik Błyskawica II - ma ktoś może plany?, albo widział może ktoś jakie są dalsze losy tego samolotu ( lata jeszcze) ile ważył przed ile po oklejeniu bo autor miał taki zamysł) Bo bardzo mi się podoba.
Dodane przez lopez 16 dnia 26.02.2015 18:17
#36
Z tego co wiem to plany były w którymś numerze przeglądu modelarskiego.
Dodane przez lesiu7 dnia 26.02.2015 22:31
#37
Właśnie zamówiłem Przegląd Modelarski 04/2008 r z Byskawicą II. Nie mogę się doczekać.
Witam ponownie - plany doszły, czy potrafi ktoś przerysować je na arkusze?? Albo jakbym zaniósł je na ksero wielkoformatowe w Płocku ( pamiętam, że kiedyś gdzieś takowe działało) i poprosił o powiększenie - to czy nie skomplikuje to czegoś w budowie samolotu ?
Edytowane przez lesiu7 dnia 03.03.2015 20:57
Dodane przez lesiu7 dnia 05.03.2015 11:49
#38
W ostatnią niedzielę : ( kamerzysta był pijany :D)
https://www.youtu...e=youtu.be
Toto 0 poszedł tak od razu w górę, bo okazało się że pod taśmą po ostatnim krecie ma złamany ster wysokości i wykonywał różne niekontrolowane zwroty :)
Edytowane przez lesiu7 dnia 05.03.2015 11:54
Dodane przez lesiu7 dnia 07.03.2015 22:30
#39
przeglądając youtuba znalazłem to :
https://www.youtu...eqXjhGjWGE
Czy może robił ktoś coś takiego ? Ile to kosztuje :D
Edytowane przez lesiu7 dnia 07.03.2015 22:31
Dodane przez SlavikS dnia 26.03.2015 14:53
#41
W czym problem? Jest gwintowana oś. Trzeba założyć kołpak, potem śmigło, zakręcić nakrętkę, a potem na to czubek kołpaka i po temacie.
Dodane przez lesiu7 dnia 26.03.2015 16:00
#42
No bo nie widzę żeby się kołpak jakoś rozkręcał - czyli on się rozkłada ?
Dodane przez SlavikS dnia 26.03.2015 17:24
#43
Rozkłada się na podstawę i stożek.
Dodane przez lesiu7 dnia 26.03.2015 19:08
#44
Dzięki
Dodane przez lesiu7 dnia 02.04.2015 19:55
#45
Witam zakupiłem taki silniczek -emax-gt2210-13-kv1270-204w ( jeszcze nie wiem czy wejdzie do środka bo jest dość ciasno) ale w zestawie są takie małe-drewno wkręty i mam zagwozdkę - czy one ten silnik utrzymają?. Wręga wytrzyma bo zrobiłem ją ze sklejki 3 mm a śrubek z nakrętkami nie chciał bym stosować, bo mam bardzo ograniczone miejsce.
Edytowane przez lesiu7 dnia 02.04.2015 19:56
Dodane przez Andy dnia 03.04.2015 07:12
#46
ale w zestawie są takie małe-drewno wkręty i mam zagwozdkę - czy one ten silnik utrzymają?. Wręga wytrzyma bo zrobiłem ją ze sklejki 3 mm a śrubek z nakrętkami nie chciał bym stosować, bo mam bardzo ograniczone miejsce.
Hmmm .... - przyznam, że nie wyobrażam sobie montażu motorka do wręgi ze sklejki przy zastosowaniu drzewowkrętów.
Osobiście to ja wręgę pokryłbym jeszcze matą szklaną (lub węglową ) na żywicę i tylko i wyłącznie montował motorek na śrubki z nakrętkami - oczywiście podkładki zwykłe i sprężynowe też znalazłyby się tym połączeniu.
Przy Twoim sposobie montażu, to pierwsze zahaczenie śmigłem o trawę i motorek zostanie wyrwany z wręgi - no i duże szczęście, jak wręga pozostanie cała.
Dodane przez SlavikS dnia 03.04.2015 07:22
#47
Andy,
Bez przesady. Laminowanie wręgi pod silnik 200W mija się z celem. Sklejka 3 mm w zupełności wystarczy i wkręty z zestawu też. We wszystkich modelach ESA mam tak silniki pomontowane. Na kreta nic nie pomoże - lepiej nich się z wręgi wyrwie, a nie pokrzywi ośkę. Gdzieś coś musi puścić ;) Jak nie puszczą wkręty pokrzywi krzyżak, a przy prostowaniu krzyżak pęka. Moje Esiaki już trochę przeżyły, więc wiem co piszę ;) Ja dodatkowo pod krzyżak podkładam jeszcze gumki stosowane do montażu serw. To bardzo pomaga przy ustawieniu skłonów silnika - wystarczy odpowiednio przykręcać lub luzować wkręty żeby odpowiednio ustawić silnik.
Dodane przez Andy dnia 03.04.2015 07:47
#48
W sumie to może i jest trochę przesady w moim sposobie montażu, ale tak niestety mam. Wolę silnik lub śmigło zniszczyć, a model ma pozostać cały przy małym kapotażu. Nie miałem na myśli gonienie kreta, bo fakt na to nic nie pomaga - ;)
Dodane przez lesiu7 dnia 03.04.2015 08:24
#49
Bardzo dziękuję za odpowiedź - spróbuję na te wkręty na początku chyba.
Dodane przez robloz dnia 03.04.2015 09:06
#50
Sklejka 3 mm w zupełności wystarczy i wkręty z zestawu też. We wszystkich modelach ESA mam tak silniki pomontowane.
U mnie jest identycznie.
Dodane przez lesiu7 dnia 07.08.2015 09:07
#51
Wczoraj jak już się schłodziło chciałem trochę polatać, i wyszedł z tego piękny krecik.
Łupnął w ziemię tam gdzie nie było zboża i aż uniósł się pył ;)
I teraz mam do was kilka pytań :
1) miałem w nim odbiornik Corony i antenka przy końcu urwała mi się w dwóch miejscach. Odbiornik z bliska działa, antenkę polutowałem - jaki to może mieć wpływ na jego działanie?
2) znacie jakiś model górnopłatu, który można zrobić równie szybko i przełożyć do niego skrzydło, o przekroju płasko wypukłym cięciwie 15 cm i rozp. 100 cm ?
Edytowane przez lesiu7 dnia 07.08.2015 13:50
Dodane przez lesiu7 dnia 10.08.2015 13:43
#52
Zastanawiam się nad nowym modelem z podwoziem. Podoba mi się prostota budowy RWD-5 ale czytałem 3 relacje z budowy i autorzy twierdzili, że model nie lata za wspaniale szczególnie jak wykonuje się zwrot na lotkach, prawdopodobnie gdybym zrobił skrzydło bez wzniosu to by pomogło. Czy ktoś z szanownych Kolegów wykonał ten model i miałby jakieś wskazówki ??
Dodane przez robloz dnia 10.08.2015 22:59
#53
RWD-5 był moim jednym z pierwszych modeli.Praktycznie na nim uczyłem sie latać. Nie było z nim nigdy problemów, latał b. stabilnie. Wiem że ktoś jeszcze go budował. W zakladce "nasi modelarze" mam nawet z nim fotkę.
Edytowane przez robloz dnia 10.08.2015 23:16
Dodane przez lopez 16 dnia 11.08.2015 11:01
#54
Marcio budował a ja oblatywałem (pewnie pamiętacie model zgubiony na działkach )Latał wybornie i złego słowa na niego nie powiem. (kręci nawet pętle i beczki)
Dodane przez lesiu7 dnia 11.08.2015 11:51
#55
Dobra a gdybyście robili go drugi raz, zważywszy na to, że zefirkiem i deltą już w miarę mi szło/idzie, to skrzydło zrobili byście ze wzniosem czy bez ?
Dodane przez robloz dnia 11.08.2015 12:00
#56
To zależy czy z lotkami czy bez. Z lotkami to wznios 2-3 st.
Dodane przez lesiu7 dnia 11.08.2015 13:12
#57
No dobra spróbuje na początku podreperować toto oraz błyskawicę i dopiero wezmę się za następny model.
Edytowane przez lesiu7 dnia 11.08.2015 13:12