Dodane przez SlavikS dnia 25.09.2011 13:46
#5
Konstrukcja kad³uba posz³a znacznie do przodu.
Spód kratownicy pokryty bals± 2 mm - s³oje w poprzek kad³uba !!! Wrêgi garba tylnej czê¶ci kad³uba wyciête z balsy 4 mm, przednie z balsy 5 mm. Pod³u¿nice - balsa 5x5 mm.
Wrêga silnikowa zosta³a wzmocniona tkanin± szklan± 80 g/m2 i dodatkowym kawa³kiem sklejki 2mm klejonymi na ¿ywicê.
Ni¿ej fotki kad³uba z ró¿nej perspektywy.
Wklei³em pó³kê pod mocowanie skrzyd³a i wzmocnienia sklejkowe w centralnej czê¶ci kad³uba jak widaæ na fotce. Mocowanie pó³ki wzmocnione trójk±tnymi listewkami sosnowymi klejonymi na ¿ywicê.
Mo¿na zabieraæ siê powoli za pokrywanie tylnej czê¶ci kad³uba - balsa 2 mm. Przód musi poczekaæ na monta¿ ³o¿a silnika i zbiornika paliwa. W tym celu sklei³em ze sob± 2 paski formatek balsy na ty³ i 3 paski na centraln± czê¶æ kad³uba, namoczy³em w p³ynie do mycia okien z amoniakiem i przyszpili³em do wrêg kad³uba w celu nadania odpowiedniego kszta³tu. Po wyschniêciu formatki wygl±daj± tak:
i ¶wietnie pasuj± do kszta³tu garbu kad³uba.
Ostatecznie oklejony garb:
Sklei³em równie¿ wrêgi konstrukcyjne pod budowê os³ony silnika. Sklejka 2mm wzmocniona listwami sosnowymi 5x5 mm. Planujê na tym owin±æ sklejkê 0,4 mm, po czym wzmocniæ to tkanin± szklan± klejon± na ¿ywicê. Powinno to utrzymaæ kszta³t, wiêc mo¿e uda mi siê zrobiæ uchylne klapy os³ony jak w oryginale. By³by dobry dostêp serwisowy do silnika.
W czasie schniêcia tego i owego zacz±³em konstrukcjê kó³ka ogonowego. Pamiêtam, ¿e przy ocenie mniejszej siostrzyczki komisja mia³a uwagi co do niemakietowego kó³ka ogonowego. Teraz bêdzie makietowe :)
No i dalej robota mi stanê³a - bez silnika i mocowania nie bardzo mog³em zamykaæ kad³ub. Trza by³o wysup³aæ zaskórniaki i zamówiæ ma³e co nieco. Po lekturze forów dyskusyjnych pad³o na czterotakt SAITO FA-100 (17 cm3). Paczuszka dojecha³a, a w niej ma³e dzie³o sztuki - no po prostu cudo.
Dokupi³em do niego mocowanie DUBRO, które ma minimalizowaæ przenoszenie wibracji od silnika na konstrukcjê i przej¶ciówkê 90 stopni do t³umika. Bez tego nijak nie mo¿na zmie¶ciæ t³umika pod owiewk± - z za³o¿enia ten t³umik wystaje na kilometry poza model - kto to wymy¶li³? Mo¿na oczywi¶cie dokupiæ elastyczn± rurê t³umika, ale to kolejne 200 PLN :( Puki co bêdê kombinowa³ jak schowaæ ten fabryczny. Spêdzi³em ³adne parê godzin na przymierzaniu, pasowaniu i mierzeniu tego wszystkiego. Wysz³o na to, ¿e przez tylne umiejscowienie ga¼nika mocowanie DUBRO zas³ania ¶ruby regulacji i d¼wigniê przepustnicy. Nijak nie da siê tego przykrêciæ od przodu firewalla tak ¿eby maska silnika wszystko przykry³a. Skutkiem tego mocowanie silnika przykrêci³em za firewallem. Wygl±da to tak:
Wyciête otwory po zamontowaniu DUBRO uszczelni³em silikonem.
Silnik troszkê pochyli³em (przekrêci³em zgodnie ze wskazówkami zegara) - lepiej siê mie¶ci w os³onie.
Teraz mogê zrobiæ otwory pod przewody paliwowe i bowden przepustnicy i zabezpieczyæ komorê zbiornika przed wsi±kaniem paliwa - to niebawem.