Tytu³: RC P³ock :: Skrzyd³o trapezowe a wywa¿enie modelu

Dodane przez stawoj dnia 03.02.2010 01:36
#1

Na naszym lotnisku coraz wiêcej mo¿na spotkaæ modeli z trapezowymi skrzyd³ami.

Wywa¿aj±c nasz model stosujemy zazwyczaj star± zasadê , która mówi aby podeprzeæ model pod skrzyd³ami w 1/3 d³ugo¶ci ciêciwy skrzyd³a patrz±c od natarcia skrzyd³a. Wywa¿aj±c t± metod± zazwyczaj podpieramy model na skrzyd³ach tu¿ zaraz przy kad³ubie bo tak jest nam najwygodniej. Ta metoda idealnie sprawdza siê przy skrzyd³ach prostok±tnych na ca³ej swej d³ugo¶ci.
A jak to siê ma przy skrzyd³ach trapezowych, ano ju¿ siê tak nie ma. W skrzydle trapezowym musimy koniecznie okre¶liæ tak zwan± ciêciwê ¶redni± która jest zawsze w odleg³o¶ci 0,4 d³ugo¶ci polówki skrzyd³a licz±c od kad³uba. Dopiero na ciêciwie ¶redniej odmierzyæ 1/3 d³ugo¶ci tej ciêciwy od natarcia i w te miejsce przyk³adamy podpórki. Dotyczy to ka¿dego skrzyd³a trapezowego.

rcplock.hc.pl/images/trapez.jpg
czerwone kreski - prawid³owe punkty podparcia


Proszê zauwa¿yæ, ¿e podpieraj±c nie prawid³owo czyli zaraz przy kad³ubie (¿ó³te kreski) mo¿emy doprowadziæ do tego ,¿e ¶rodek ciê¿ko¶ci wyznaczymy bardzo przedni i bêdziemy siê zastanawiaæ dla czego musimy tak mocno trymowaæ wysoko¶ci± by model lecia³ prosto. W modelach akrobacyjnych, kiedy potrzeba wywa¿enia tylnego , bêdziemy mieli wywa¿enie mocno przednie jak dla modeli szkolnych a o akrobacjach 3D nie wspomnê.

Informacje powy¿sze tycz± siê jedynie szybkiego w miarê prawid³owego wywa¿enia modelu a i tak pewnie dok³adniej zrobi to za nas program.
Podobna sytuacja ma siê w skrzyd³ach eliptycznych.

Edytowane przez stawoj dnia 26.05.2010 17:07