Kyosho Nexus 30 - początek zabawy
|
marcin |
Dodany dnia 15.10.2015 22:34
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Cześć ! Posiadam, nie młody choć wyglądający nieźle, model helikoptera Kyosho Nexus 30 i ponieważ jest to mój pierwszy tak duży model (poprzednio sporo latałem Lama v4 i kilkoma mniejszymi) to mam kilka pytań technicznych.
1. Jaki rodzaj tarczy sterującej ma taki helik ? Szukałem troche w manualu, ale nic konkretnego tam nie znalazłem.
2. W jaki sposób ustawić krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma być razem zmixowane i uzależnione od siebie?
Nie wiem właśnie jak odbywa się start i potem sterowanie przepustnicą. Czy wirnik rozpędza się np. za pomocą 3 poziomowego przełącznika 0 - 50 - 100% ?
I czy właśnie, wraz z ruchem drążka dla skoku wirnika oraz pochyłu helika, w pewnym stopniu wzrastają obroty silnika, a raczej utrzymują się na tym samym poziomie pomimo większego obciążenia?
3. Jak musi być ustawiony flybar względem łopat wirnika ?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc 
Edytowane przez marcin dnia 15.10.2015 22:38 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 19.10.2015 07:07
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jaki rodzaj tarczy sterującej ma taki helik ?
- Jeżeli są trzy serwa sterujące tarczą to jest to tarcza tzw. "120", natomiast jeżeli 3 serwa sterują tarczą, to jest to tarcza tzw. "90"
2. W jaki sposób ustawić krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma być razem zmixowane i uzależnione od siebie?
- w helikach (a nie zabawkach) tak właśnie jest, że wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta skok łopat. Jeżeli ustawisz aparaturę w tryb do sterowania helikiem i wybierzesz właściwy rodzaj tarczy w menu aparatury, to wszystko już od razu powinno być właściwie zmiksowane. Zaznaczam zmiksowane, ale nie wyregulowane.
Na początek musisz wyzerować całą aparaturę. Chodzi o to, żeby obie krzywe jak i gazu i skoku były liniowe 0 50 100 i środkowe punkty liniowe.
Wszystkie trymery, subtrimy na 0, wychylenia po 100%
Ustawiasz drążek gazu na środek i zakładasz orczyki na serwa w maksymalnie możliwej pozycji poziomej (do tego celu używa się tzw. levelingu), jeśli nie jest idealnie poziomo korygujesz dane serwo subtrimem, aż do uzyskania poziomu. Robisz to samo z 3. (lub 4.) serwami tarczy.
Jeśli tarcza nie jest w poziomie regulujesz to długością popychaczy prowadzących od serw do tarczy.
Następnie trzeba osiągnąć właściwe kąty łopat:
- na dole drążka -4
- na środku drążka +5 (w takim położeniu gazu i takim kącie łopat model powinien był w tzw. "zawisie"
- na górze drążka +10
W neutrum gazu - czyli na środku krzywej można ustawić mechanicznie w modelu tak, żeby w tym miejscu było 0 stopni, a potem te +5 można "podnieść" z aparatury.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 19.10.2015 15:03
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
- Jeżeli są trzy serwa sterujące tarczą to jest to tarcza tzw. "120", natomiast jeżeli 3 serwa sterują tarczą, to jest to tarcza tzw. "90"
Rozumiem, że w drugiej części zdania chodzi o 2 serwa ? Bo, tak właśnie jest u mnie. Są dwa serwa sterujące tarczą, a uchwyty są rozmieszczone co 90 stopni, gdzie poprzez układ dźwigni - dwa uchwyty sterują pochyłem przód - tył, a jeden - lewo, prawo.
Myślę, że niebawem wstawię dokładniejsze fotki, może urodzi się jeszcze coś co powinienem wiedzieć.
Tak też przeczuwałem po dłuższych rozmyślaniach, że właśnie tryb heli w aparaturze z automatu ma zmixowany skok oraz gaz.
Dzięki Andy za bardzo fajną instrukcję do moich "pierwszych kroków".
A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieć zawartość 30 % nitrometanu ? czy może być to mniej ?
Edytowane przez marcin dnia 19.10.2015 20:20 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20.10.2015 12:22
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Rozumiem, że w drugiej części zdania chodzi o 2 serwa
- no niestety nie - "tarcza 90" to 3 serwa tylko inaczej rozmieszczone. dwa serwa to tzw. "tarcza 180".
Tak to wygląda:

A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieć zawartość 30 % nitrometanu ? czy może być to mniej ?
- niestety w tej kwestii nie pomogę - latam tylko elektrykami -
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 20.10.2015 17:44
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Aha, rozumiem. To wychodziłoby na to, że w moim przypadku tarcza jest tzw. "180" tak? Ponieważ sterują nią dwa serwa, czyli na aparaturze byłaby to opcja 2 serwo/180 CCPM ?



Edytowane przez marcin dnia 20.10.2015 17:45 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20.10.2015 20:06
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Tak z fotek wynika. Ale dla pewności dobrze byłoby zobaczyć jeszcze fotkę z prawej strony modelu.
Edytowane przez Andy dnia 20.10.2015 20:08
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 20.10.2015 21:17
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|


Mam nadzieję że da radę coś tu zobaczyć  |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.10.2015 07:00
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No nie chce być inaczej - dwa serwa na tarczę, czyli mamy układ "180".
Na wszelki wypadek zaglądnąłem jeszcze do manuala tego helika:
-> https://www.kyosh...30ss_m.pdf
Warto zajrzeć do niego, bo pokazane jest co i jak powinno być ustawione, aby helik prawidłowo był złożony.
No i jeszcze jedno - jeżeli jest to śmiglak "odziedziczony po kimś", miał dłuższą przerwę w lotach oraz jak nie znasz jego "historii", to zalecałbym rozłożenie go na czynniki pierwsze i ponowne złożenie po oczyszczeniu i przemyciu, jak również skręcenie na klej do śrub. Tym bardzie, że jest to spalina.
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 07:13
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 21.10.2015 07:39
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
No nexus miał przerwę w lotach, trochę poleżał w garażu, jednak silnik po kilku próbach odpalił i pracuje całkiem nieźle i prawidłowo. Ale faktycznie słuszna uwaga, ażeby rozłożyć go na części pierwsze. Dzięki temu na pewno dużo się też przy tym nauczę i poznam No i do tego ten manual wygląda naprawdę fajnie.
Słyszałem też, że tarcza sterująca helika w zawisie, jest pochylona o ok. 1 stopień w którymś kierunku, czy to prawda ?
Edytowane przez marcin dnia 21.10.2015 07:55 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.10.2015 10:18
|

Administrator

Postów: 2263
Data rejestracji: 20.05.08
|
Mówicie o rozkładaniu silnika? Ja bym był w tym temacie ostrożny. Jak chodzi dobrze to lepiej go nie ruszać. Po lotach kilka kropel olejku "after run" i to wszystko.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 21.10.2015 12:54
|
modelarz

Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Nie nie, chodziło nam o ramę i resztę podzespołów. Może faktycznie, troche niezrozumiale napisałem, tak jakbym odnosił się do samego silnika
A swoją drogą o co chodzi z olejem "after run" ? |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.10.2015 13:08
|

Administrator

Postów: 2263
Data rejestracji: 20.05.08
|
Poczytaj w sieci - np tu:
http://www.modele...Oil-2.html
Paliwo z nitro jest żrące i jak zostanie w silniku to silnik szybciej koroduje. Kilka kropel olejku po prostu w jakimś stopniu neutralizuje ten niekorzystny wpływ paliwa.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.10.2015 21:34
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Mówicie o rozkładaniu silnika?
- oczywiście, że NIE. Na myśli mamy jedynie konstrukcję śmiglaka.
Odnośnie pochylenia tarczy. Nigdy nie zastanawiałem się nad tym, aby tarcza była w zawisie pochylona w którąś stronę. Myślę, że jest to indywidualny stan dla każdego modelu i zależy od wyważenia modelu do lotu.
Zasadą powinno być to, aby doprowadzić model do jak najbardziej stabilnego zawisu, co uzyskuje się poprzez właściwe jego wyważenie i normalne trymowanie - i wtedy może okazać się, że tarcza jest w którąś stronę delikatnie pochylona.
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 21:35
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|