Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 gość(ci)
 Drukuj temat
Kyosho Nexus 30 - początek zabawy
marcin
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 15.10.2015 22:34
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

Cześć ! Posiadam, nie młody choć wyglądający nieźle, model helikoptera Kyosho Nexus 30 i ponieważ jest to mój pierwszy tak duży model (poprzednio sporo latałem Lama v4 i kilkoma mniejszymi) to mam kilka pytań technicznych.

1. Jaki rodzaj tarczy sterującej ma taki helik ? Szukałem troche w manualu, ale nic konkretnego tam nie znalazłem.
2. W jaki sposób ustawić krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma być razem zmixowane i uzależnione od siebie?
Nie wiem właśnie jak odbywa się start i potem sterowanie przepustnicą. Czy wirnik rozpędza się np. za pomocą 3 poziomowego przełącznika 0 - 50 - 100% ?
I czy właśnie, wraz z ruchem drążka dla skoku wirnika oraz pochyłu helika, w pewnym stopniu wzrastają obroty silnika, a raczej utrzymują się na tym samym poziomie pomimo większego obciążenia?
3. Jak musi być ustawiony flybar względem łopat wirnika ?


Będę bardzo wdzięczny za pomoc Smile

images67.fotosik.pl/1263/06e47f8bd6fc3b2c.jpg
Edytowane przez marcin dnia 15.10.2015 22:38
 
Andy
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 19.10.2015 07:07
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Jaki rodzaj tarczy sterującej ma taki helik ?

- Jeżeli są trzy serwa sterujące tarczą to jest to tarcza tzw. "120", natomiast jeżeli 3 serwa sterują tarczą, to jest to tarcza tzw. "90"
2. W jaki sposób ustawić krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma być razem zmixowane i uzależnione od siebie?

- w helikach (a nie zabawkach) tak właśnie jest, że wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta skok łopat. Jeżeli ustawisz aparaturę w tryb do sterowania helikiem i wybierzesz właściwy rodzaj tarczy w menu aparatury, to wszystko już od razu powinno być właściwie zmiksowane. Zaznaczam zmiksowane, ale nie wyregulowane.

Na początek musisz wyzerować całą aparaturę. Chodzi o to, żeby obie krzywe jak i gazu i skoku były liniowe 0 50 100 i środkowe punkty liniowe.
Wszystkie trymery, subtrimy na 0, wychylenia po 100%

Ustawiasz drążek gazu na środek i zakładasz orczyki na serwa w maksymalnie możliwej pozycji poziomej (do tego celu używa się tzw. levelingu), jeśli nie jest idealnie poziomo korygujesz dane serwo subtrimem, aż do uzyskania poziomu. Robisz to samo z 3. (lub 4.) serwami tarczy.
Jeśli tarcza nie jest w poziomie regulujesz to długością popychaczy prowadzących od serw do tarczy.

Następnie trzeba osiągnąć właściwe kąty łopat:

- na dole drążka -4
- na środku drążka +5 (w takim położeniu gazu i takim kącie łopat model powinien był w tzw. "zawisie"
- na górze drążka +10

W neutrum gazu - czyli na środku krzywej można ustawić mechanicznie w modelu tak, żeby w tym miejscu było 0 stopni, a potem te +5 można "podnieść" z aparatury.

Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
marcin
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 19.10.2015 15:03
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

- Jeżeli są trzy serwa sterujące tarczą to jest to tarcza tzw. "120", natomiast jeżeli 3 serwa sterują tarczą, to jest to tarcza tzw. "90"


Rozumiem, że w drugiej części zdania chodzi o 2 serwa ? Smile Bo, tak właśnie jest u mnie. Są dwa serwa sterujące tarczą, a uchwyty są rozmieszczone co 90 stopni, gdzie poprzez układ dźwigni - dwa uchwyty sterują pochyłem przód - tył, a jeden - lewo, prawo.
Myślę, że niebawem wstawię dokładniejsze fotki, może urodzi się jeszcze coś co powinienem wiedzieć.

Tak też przeczuwałem po dłuższych rozmyślaniach, że właśnie tryb heli w aparaturze z automatu ma zmixowany skok oraz gaz.

Dzięki Andy za bardzo fajną instrukcję do moich "pierwszych kroków".

A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieć zawartość 30 % nitrometanu ? czy może być to mniej ?
Edytowane przez marcin dnia 19.10.2015 20:20
 
Andy
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 20.10.2015 12:22
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Rozumiem, że w drugiej części zdania chodzi o 2 serwa

- no niestety nie - "tarcza 90" to 3 serwa tylko inaczej rozmieszczone. dwa serwa to tzw. "tarcza 180".
Tak to wygląda:

images70.fotosik.pl/1271/bba23e9afc4312a7.jpg

A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieć zawartość 30 % nitrometanu ? czy może być to mniej ?

- niestety w tej kwestii nie pomogę - latam tylko elektrykami - Frown
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
marcin
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 20.10.2015 17:44
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

Aha, rozumiem. To wychodziłoby na to, że w moim przypadku tarcza jest tzw. "180" tak? Ponieważ sterują nią dwa serwa, czyli na aparaturze byłaby to opcja 2 serwo/180 CCPM ?

images70.fotosik.pl/1272/c20262dd68707919.jpg

images69.fotosik.pl/1274/e4ab089f0acd9a0e.jpg

images67.fotosik.pl/1275/0ae550a8cc705a02.jpg
Smile
Edytowane przez marcin dnia 20.10.2015 17:45
 
Andy
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 20.10.2015 20:06
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Tak z fotek wynika. Ale dla pewności dobrze byłoby zobaczyć jeszcze fotkę z prawej strony modelu.
Edytowane przez Andy dnia 20.10.2015 20:08
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
marcin
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 20.10.2015 21:17
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

images68.fotosik.pl/1275/45ffba22e6fd0716.jpg
images68.fotosik.pl/1275/19cbc523258f3367gen.jpg

Mam nadzieję że da radę coś tu zobaczyć Smile
 
Andy
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 07:00
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

No nie chce być inaczej - dwa serwa na tarczę, czyli mamy układ "180".
Na wszelki wypadek zaglądnąłem jeszcze do manuala tego helika:
-> https://www.kyosh...30ss_m.pdf
Warto zajrzeć do niego, bo pokazane jest co i jak powinno być ustawione, aby helik prawidłowo był złożony.

No i jeszcze jedno - jeżeli jest to śmiglak "odziedziczony po kimś", miał dłuższą przerwę w lotach oraz jak nie znasz jego "historii", to zalecałbym rozłożenie go na czynniki pierwsze i ponowne złożenie po oczyszczeniu i przemyciu, jak również skręcenie na klej do śrub. Tym bardzie, że jest to spalina. Cool
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 07:13
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
marcin
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 07:39
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

Smile No nexus miał przerwę w lotach, trochę poleżał w garażu, jednak silnik po kilku próbach odpalił i pracuje całkiem nieźle i prawidłowo. Ale faktycznie słuszna uwaga, ażeby rozłożyć go na części pierwsze. Dzięki temu na pewno dużo się też przy tym nauczę i poznam Smile No i do tego ten manual wygląda naprawdę fajnie.


Słyszałem też, że tarcza sterująca helika w zawisie, jest pochylona o ok. 1 stopień w którymś kierunku, czy to prawda ?
Edytowane przez marcin dnia 21.10.2015 07:55
 
SlavikS
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 10:18
Awatar

Administrator


Postów: 2263
Data rejestracji: 20.05.08

Mówicie o rozkładaniu silnika? Ja bym był w tym temacie ostrożny. Jak chodzi dobrze to lepiej go nie ruszać. Po lotach kilka kropel olejku "after run" i to wszystko.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
marcin
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 12:54
modelarz


Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15

Nie nie, chodziło nam o ramę i resztę podzespołów. Może faktycznie, troche niezrozumiale napisałem, tak jakbym odnosił się do samego silnika Smile

A swoją drogą o co chodzi z olejem "after run" ?
 
SlavikS
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 13:08
Awatar

Administrator


Postów: 2263
Data rejestracji: 20.05.08

Poczytaj w sieci - np tu:
http://www.modele...Oil-2.html

Paliwo z nitro jest żrące i jak zostanie w silniku to silnik szybciej koroduje. Kilka kropel olejku po prostu w jakimś stopniu neutralizuje ten niekorzystny wpływ paliwa.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 21.10.2015 21:34
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Mówicie o rozkładaniu silnika?

- oczywiście, że NIE. Na myśli mamy jedynie konstrukcję śmiglaka.
Odnośnie pochylenia tarczy. Nigdy nie zastanawiałem się nad tym, aby tarcza była w zawisie pochylona w którąś stronę. Myślę, że jest to indywidualny stan dla każdego modelu i zależy od wyważenia modelu do lotu.
Zasadą powinno być to, aby doprowadzić model do jak najbardziej stabilnego zawisu, co uzyskuje się poprzez właściwe jego wyważenie i normalne trymowanie - i wtedy może okazać się, że tarcza jest w którąś stronę delikatnie pochylona.
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 21:35
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
Dwa modele piankowe EPP na początek Relacje z budowy 7 02.06.2025 19:38
Jaka aparatura na początek Na dobry początek 10 27.02.2016 19:36
Jaki model na początek Na dobry początek 66 28.08.2015 17:20
Tani helikopter zabawka - na początek Na dobry początek 10 08.09.2014 14:48
Czy na dobry początek warto bawić się w składanie Spitfire od DAg? Na dobry początek 7 18.08.2014 18:21
statystyka statystyka