Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 go¶æ(ci)
 Drukuj temat
Skrzyd³o trapezowe a wywa¿enie modelu
stawoj
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 03.02.2010 01:36
modelarz


Postów: 1361
Data rejestracji: 18.05.08

Na naszym lotnisku coraz wiêcej mo¿na spotkaæ modeli z trapezowymi skrzyd³ami.

Wywa¿aj±c nasz model stosujemy zazwyczaj star± zasadê , która mówi aby podeprzeæ model pod skrzyd³ami w 1/3 d³ugo¶ci ciêciwy skrzyd³a patrz±c od natarcia skrzyd³a. Wywa¿aj±c t± metod± zazwyczaj podpieramy model na skrzyd³ach tu¿ zaraz przy kad³ubie bo tak jest nam najwygodniej. Ta metoda idealnie sprawdza siê przy skrzyd³ach prostok±tnych na ca³ej swej d³ugo¶ci.
A jak to siê ma przy skrzyd³ach trapezowych, ano ju¿ siê tak nie ma. W skrzydle trapezowym musimy koniecznie okre¶liæ tak zwan± ciêciwê ¶redni± która jest zawsze w odleg³o¶ci 0,4 d³ugo¶ci polówki skrzyd³a licz±c od kad³uba. Dopiero na ciêciwie ¶redniej odmierzyæ 1/3 d³ugo¶ci tej ciêciwy od natarcia i w te miejsce przyk³adamy podpórki. Dotyczy to ka¿dego skrzyd³a trapezowego.

rcplock.hc.pl/images/trapez.jpg
czerwone kreski - prawid³owe punkty podparcia


Proszê zauwa¿yæ, ¿e podpieraj±c nie prawid³owo czyli zaraz przy kad³ubie (¿ó³te kreski) mo¿emy doprowadziæ do tego ,¿e ¶rodek ciê¿ko¶ci wyznaczymy bardzo przedni i bêdziemy siê zastanawiaæ dla czego musimy tak mocno trymowaæ wysoko¶ci± by model lecia³ prosto. W modelach akrobacyjnych, kiedy potrzeba wywa¿enia tylnego , bêdziemy mieli wywa¿enie mocno przednie jak dla modeli szkolnych a o akrobacjach 3D nie wspomnê.

Informacje powy¿sze tycz± siê jedynie szybkiego w miarê prawid³owego wywa¿enia modelu a i tak pewnie dok³adniej zrobi to za nas program.
Podobna sytuacja ma siê w skrzyd³ach eliptycznych.
Edytowane przez stawoj dnia 26.05.2010 17:07
 
lopez 16
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 03.02.2010 08:07
Awatar

modelarz


Postów: 629
Data rejestracji: 04.09.08

No i wszystko jasne dlaczego mój mx2 nie chce robiæ hariera Grin dziêki za cenn± rade
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
 
Andy
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 04.02.2010 13:07
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Wojtek - Wink
Towje cenne wskazówki, chyba kierowane s± równie¿ do mnie. Moje heliki tak bardzo mnie poch³onê³y, ¿e ..... Katana MD po reinkarnacji i prezentacji na Pikniku do chwili obecnej nie jest nawet wywa¿ona.
Ale obiecujê, poprawiê siê niebawem - przecie¿ nie bêdê hangaru rozbudowywa³ w nieskoñczono¶æ o nowe heliki. Te, które posiadam s± w pe³ni sprawne i czekaj± na sprzyjaj±ce warunki lotne.
Chocia¿, chocia¿ chodzi mi po g³owie (co private9 ju¿ zauwa¿y³) mo¿e jaki¶ helik nitro - ale to jeszcze, jak dla mnie za wcze¶nie na takie "piekielne maszyny".

Diêki za cenne wskazówki,
Edytowane przez Andy dnia 04.02.2010 13:10
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
Wywa¿enie modelu czyli SC Technika w samolotach RC 2 08.07.2022 07:26
Przyczyna wypadku modelu Tomka Zdjêcia i filmy 5 15.09.2021 15:19
Jaki klej do pokrycia modelu bals±? Materia³y i techniki 22 19.05.2016 08:35
Czym kierujecie siê przy wyborze modelu do budowy ? Nasze lataj±ce modele RC 4 16.04.2016 15:25
zasilanie modelu Elektronika 1 24.12.2015 16:10
statystyka