Trochę późno, ale chyba nie myślicie, że nic się nie działo w temacie tego projektu. Czas więc na dzisiejsze podsumowanie:
- postanowiłem zakończyć kwestię mechanizmu sterowania statecznikami poziomym i pionowym. Oto miejsce akcji:
Jako że sklejeczka do mocowania serw była trochę wątła postanowiłem miejsca do wkręcania wkręcików wzmocnić kawałkami twardej balsy. Serwa po spasowaniu i po wklejeniu wkładeczek - widziane od dołu:
A to już po docelowym zamontowaniu całości:
Silniczek znalazł się również już na miejscu - oczywiście pod śrubki dodałem podkładki sprężynowe. Same śrubki były również skręcone na Nutlocka:
No i nadszedł wreszcie czas na wzięcie się za lutowanie. Skompletowany został cały zestaw kabelków i podzespołów elektronicznych na drodze od silnika do pakietu i nadajnika. Jak widać na fotce - to chyba przyzwyczajenie ze śmigłowców - zastosowałem BEC zewnętrzny, którego zadaniem jest zasilenie odbiornika w modelu stałym i niezmiennym napięciem 6 V (tak został skonfigurowany). Z BEC-ami scalonymi z regulatorami (tzw. wewnętrznymi) czasami różnie bywa przy dużej ilości serw i dużym poborze prądu:
Jak widać, dorobiłem mały przedłużacz do przewodów prądowych - co umożliwi mi swobodną wymianę pakietu w modelu, jak również swobodne jego przesuwanie w poszukiwaniu właściwego środka ciężkości. Pakieciki też dotarły i zostały im wymienione złącza na T-deans.
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No cóż, pogoda nie sprzyjała do pohasania w powietrzu, to i czas na pchnięcie projektu do przodu od razu się znalazł -
Oto przygotowany front robót:
Są to śrubki o średnicy 2 mm, wraz z podkładkami (sprężynowa + płaska) do zamocowania osłony silnika do kadłuba. W kadłubie zostały wklejone specjalne gniazda aluminiowe do wkręcania tych śrubek.
Przymiarek było co nie miara - Ci co kiedykolwiek pasowali osłonę silnika do kadłuba i zarazem piasty wraz z kołpakiem śmigła wiedzą o czym mówię.
Oto efekt po montażu osłony:
A tak wygląda osłona wraz z założonym kołpakiem i śmigłem:
Coś mi nie pasuje ten szary kolorek śmigła, dlatego też zamówiłem czarne śmigiełka. Zobaczymy jak Stuka będzie prezentowała się z nimi:
Śmigiełka te jak widać mają bardziej makietowy kształt i czarny kolor - myślę więc, że Stuka będzie się z nimi znacznie lepiej prezentowała.
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
W ferworze przygotowań do Świąt dzisiaj udało mi się ze dwie godzinki poświęcić na ustawienia i regulację modelu.
No i wyszła jeszcze jedna kwestia, której nie zauważyłem wcześniej. Piasta do silnika, którą wybrałem z kilku dostępnych, okazało się, że po założeniu kołpaka powoduje tak znaczne jego bicie, że trzeba było ją bezwzględnie wymienić. Przez to zwiększyła się trochę szczelina pomiędzy kołpakiem i kadłubem (piasta założona jest od innego producenta), ale jeszcze do przyjęcia. No cóż, czekamy na śmigiełka i podczas Świąt może uda się do końca ustawić model - Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No to projekt zakończony.
Jednak śmigiełko pozostawiłem "stalowe" - jak to zawyrokował Najwyższy Domowy Komitet Doradczy - fakt te czarne tak jakoś niezbyt pasowało.
Teraz tylko trochę wolnego czasu (a z tym będzie kiepsko, bo na gwałt trzeba wymienić pasek w Hughesie - no bo wziął i pękł podczas prób z piramidkami na HOD-2012 - ) i dobrej pogody do ulotnienia modelu -
Edytowane przez Andy dnia 10.04.2012 19:59
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Dzisiaj zasadziłem się na wieczorny oblot Stukasa - no ale niestety pomimo nawet sprzyjających warunków wiatrowych, warunki obiektywne niezbyt sprzyjały - przelatujące 5-10 m nad głowami szybowce do lądowania, samoloty co je wyciągały, no i jeszcze na dodatek trenowali start i lądowanie piloci awionetek. Także ruch nad naszym pasem był dość spory i niestety nie odważyłem się na ulotnienie modelu.
Ale za to odbyły się próbne jazdy po pasie, tak żeby zorientować się, czy model choć prosto jeździ po trawie i czy daje sobie z nią radę - koła osłonięte gondolami. W sumie testy wypadły pomyślnie i start powinien odbyć się bezproblemowo. A oto kilka fotek z pierwszego wyprowadzenia Stukasa na pas modelarski:
Jest urlopik, to ja się zasadzę na to ulotnienie niebawem - Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Oby łatał równie dobrze jak wygląda, bo czytałem różne opinie . Z wiadomych powodów czekam z niecierpliwością na oblot . Super wygląda na trawce . Mój też odwiedził lotnisko, niech się przyzwyczaja. Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Najważniejsze jak dla mnie info z dnia dzisiejszego:
dzisiaj odbył się oblot "Stuki". Warunki w pewnym momencie zaczęły sprzyjać do tego rodzaju lotów i pas świeżo wykoszony, więc czas było posłać "Stukę" w powietrze. Oblot był udany.
Podczas startu nie było żadnych niespodzianek z przepadaniem.
Podczas pierwszego lotu - pomimo właściwego wyważenia modelu (zgodnie z instrukcją) - okazało się, że model zadziera mocno w górę. W czasie lotu dokonałem stosownej korekty trymerami (choć było trochę walki) i model po oblocie wrócił cały i zdrowy na ziemię.
Model lata bardzo wdzięcznie i jak dla mnie lata się nim bardziej przewidywalnie i łatwiej niż dwupłatem Samsonem. Tak mi się spodobało, że wykonałem w sumie łącznie 3 loty w dniu dzisiejszym.
Podejście do lądowania oczywiście z klapami za każdym razem skutkuje lądowaniem na małej prędkości i bardzo łagodnie. Model w powietrzu prezentuje się doskonale.
Moje wątpliwości odnośnie wydajność zastosowanych pakietów, w odniesieniu do wagi modelu i zastosowanego śmigła nie sprawdziły się.
Kolega robił fotki, ale dzisiaj imprezuje i chyba ich dzisiaj nie dostarczy na maila.
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2012 21:08
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Gratuluję udanego oblotu .
Teraz czas na mojego, ale to dopiero gdzieś koło wakacji.
Jaką Ci wyszła waga do lotu?
Edytowane przez robloz dnia 05.05.2012 22:50
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Waga do lotu wyszła 2352 g.
O 252 g za dużo niż wskazywała instrukcja. A przyznam, że żadnych "udoskonaleń" podnoszących wagę nie zastosowałem i stąd były trochę moje obawy z przekroczoną masą.
Trzymam Robertino kciuki za ukończenie Twojego projektu Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Wreszcie w dniu dzisiejszym udało się coś nakręcić z lotów Stukasa. Proszę nie wybrzydzać z roboty mojego osobistego operatora, bo i tak musiałem się mocno natrudzić, aby w taką pogodę wyciągnąć go na tą patelnię na lotnisku -
YouTube Video
Edytowane przez Andy dnia 01.07.2012 11:45
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No, tego właśnie temu modelowi brakowało.
Szykuj się na zawody F4H-P !!!!
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4