No to czas na nowy projekt.
Będzie to, tak jak w tytule tematu: składanie modelu samolotu awionetki Bonanza firmy Beechcraft w wersji 15 (napęd elektryczny) ARF.
Model wykonany przez firmę E-Flite, a zakupiony został w Strefie Hobby w Warszawie.
Specyfikacja ogólna modelu:
A jak model lata? Zobaczcie sami:
YouTube Video
Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauważyliście, zapewniają klapy.
Elementy kadłuba:
Muszę przyznać po inspekcji modelu, że jego elementy wykonane są bardzo dokładnie i precyzyjnie.
Jak to w każdej firmie, dba ona o własne interesy i dlatego też wyposażenie modelu (układ napędowy, chowane podwozie) przewidziane jest do podzespołów produkowanych przez tę firmę. No i trzeba przyznać, że E-Flite nie jest tanią firmą.
Edytowane przez Andy dnia 21.02.2011 21:58
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Że tak spytam Andrzeju, masz tam jakiś pas do startów i lądowań na tym pięknym podwoziu ?
Model prezentuje się super.
Nie wiem czy dobrze wyczytałem, że z bateriami ma ważyć około 2 kg ?
No i ma klapy, pewnie dzięki którym przy takiej wadze może trochę wolniej latać
Edit Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauważyliście, zapewniają klapy.
widzę, że też to już wcześniej zauważyłeś
Edytowane przez stawoj dnia 30.10.2010 17:55
Jakoś do tej mojej Cobry nie mam przekonania i traktuję ją, tak jak pisałem, trochę jako "wypełniacz czasu", jak nie gmeram w helikach. Ale do przyszłego sezonu jest "trochę czasu" to może i Cobra zagości na niebie.
Bonanza jest fajna, właśnie prace rozpoczęły się - pierwsze serwo (serwo steru wysokości wraz z popychaczem zostało zamontowane:
masz tam jakiś pas do startów i lądowań na tym pięknym podwoziu ?
Coś tam w najbliższej okolicy znajdziemy. Podwozie wygląda dość solidnie, koła mają średnicę aż 65 mm - to może z niewielkiej trawki damy radę wystartować i wylądować. Zobaczymy, jak tam "wyjdzie w praniu",
Edytowane przez Andy dnia 30.10.2010 21:30
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
W tak zwanym "międzyczasie" pomiędzy wycieczkami i gonitwami na groby bliskich przybył kolejny elemencik - serwo steru kierunku wraz z popychaczem:
A tak wygląda tył kadłuba - miejsce mocowania stateczników poziomego i pionowego:
Zwróćcie uwagę na ciekawy sposób nocowania obu stateczników do kadłuba - są one po prostu przykręcone jedną parą śrubek.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 10:05
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Muszę Koledzy powiedzieć Wam, że składanie tego modelu to przyjemność. A to wszystko dzięki wspaniałemu dopasowaniu i przemyśleniu (jak do chwili obecnej) przez konstruktorów firmy produkującej model. Nawet Katana MD z PA nie była tak dokładnie wykonana do montażu.
A to co udało mi się jeszcze dniu dzisiejszym poskładać:
- zamontować końcówkę kadłuba:
No i poszedłem "za ciosem" - stateczniki zamontowane, popychacze sterów spasowane:
W przypływie wolnego czasu w następny weekend będzie montowane przednie chowane koło wraz ze sterowaniem.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 12:53
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Andrzej, piękny model montujesz, już na tym etapie bardzo ładnie się prezentuje.
Nie mogę się doczekać filmu z lotów w Twoim wykonaniu.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 20:16
Pozdrawiam
MarCin FotoDorob
Było dzisiaj trochę wolnego czasu (aura nie sprzyjała do latania), więc prace przy Bonanzie posunęły się do przodu - zgodnie z harmonogramem. Ale przedtem jeszcze, coś mnie dręczyło w kwestii popychaczy sterów kierunku i wysokości. Stwierdziłem, że przy zastosowanych ramionach na serwach nie uzyskuję właściwych wielkości wychyleń. Dlatego też wymieniłem ramiona serw na trochę dłuższe, lekko wyprofilowałem końcówki popychaczy i teraz wychylenia odpowiadają tym założonym w projekcie. A oto efekt:
Jak widać na fotce, przybyło jeszcze jedno micro serwo. Jest ono przewidziane do sterowania skrętem przedniej chowanej goleni.
No i wreszcie montaż tejże chowanej goleni przedniej. Przymiarek i "wycinanek" było co nie miara. Jeszcze nie przykręcone na stałe, jeszcze otworki nie obrobione na gotowo, ale już wszystko spasowane - prezentuje się tak:
No na koniec tego etapu zastanawiam się, czy nie obudować ściankami z cienkiej balsy wewnętrznych ścianek gondoli tejże goleni - co by nie wiało zbytnio do środka kadłuba. Co myślicie??
Edytowane przez Andy dnia 07.11.2010 18:31
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No i nastąpiło swego rodzaju opóźnienie w realizacji projektu. A przyczyna? Przyczyna okazała się banalna, ale od początku. No więc natknęło mnie, aby przed montażem serw klap i lotek podpiąć cały układ ich sterowania i sprawdzić z apką. No i zaczęła się "jazda". Jako, że jest to mój pierwszy model z osobno sterowanymi klapami, no to nie było tak łatwo. Okazało się, że DX7 posiada tyle możliwości ustawień w takim układzie, że opanowanie tego wszystkiego (tak jakby dla początkującego w tej sferze) zajęło mi 1,5 dnia. No ale koniec w końcu i jeszcze po konsultacjach, udało mnie się uzyskać stan prawidłowy - czyli lotki naprzemiennie (każda na osobnym serwie) i klapy jednocześnie w tę samą stronę (na osobnych serwach i kabelku Y).
A wygląda to tak:
- dekielek do montowania serw we wnękach skrzydeł
- przymiarka serwa do dekielka:
- no i wszystkie serwa na dekielkach:
Dekielki "klapowe" trochę "pomazane", bo niestety pasowania usytuowania właściwego tych serw było co niemiara. Ale daliśmy radę -
No i na koniec jeden płat skrzydła (prawego) zmontowany na gotowo:
No to czas na drugi płat skrzydła.
Edytowane przez Andy dnia 13.11.2010 17:12
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Jak jest rozwiązany napęd klap? Nie dałoby rady tak zrobić na lotkach?
Modelik super mam nadzieję, że zagości na wiosnę na płockim niebie.
Makiety -PT 19
Budowa- PZL P11c
Jak jest rozwiązany napęd klap? Nie dałoby rady tak zrobić na lotkach?
Robert, lotki są naprzemienne (każda na osobnym serwie- prawa AILE, lewa AUX-1) a klapy wychylane jednocześnie w tę samą stronę, na osobnych serwach i kabelku Y.
Na początku myślałem, że serwa klapowe mają być umiejscowione symetrycznie we wnękach względem kadłuba. Ale jak zestawiłem je w taki układ okazało się, że na żadnych z ustawień apki nie chcą kręcić w jedną stronę równocześnie. Dlatego też po konsultacjach obejrzałem jeszcze raz dokładniej ich wnęki w skrzydłach i okazało się, że serwa "leżą asymetrycznie" i na kabeku Y na jednym kanale (AUX-2) i uzyskują jednoczesny obrót w tę samą stronę.
Kombinować w tym modelu nie jest zbyt zalecane, gdyż wszystko jest przewidziane pod zalecane wyposażenie producenta - nawet silnik lepiej zastosować ten zalecany, aby nie było potrzeby przerabiania 1/4 modelu.
Modelik super mam nadzieję, że zagości na wiosnę na płockim niebie.
Ja też bardzo na to liczę -
Edytowane przez Andy dnia 14.11.2010 20:27
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Sorki, ale nie skojarzyłem.
Tak jak napisał Pasik. popychacz serwa klap ukryty jest w płacie skrzydła i widoczna jest tylko jego końcówka po odchyleniu w dół klapy.
Edytowane przez Andy dnia 15.11.2010 16:11
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17